Analysis of the accident rate on Avenida Mariscal Sucre, between the Avenues Universitaria and Avenida; San Francisco de Rumihurco.
DOI:
https://doi.org/10.47187/perf.v1i27.149Keywords:
Mariscal Sucre, accident rate, rates, mortality, buffer, percentile.Abstract
In this technical study, the subject of accident rate is approached statistically at the national, provincial and cantonal levels, to later focus on Mariscal Sucre avenue which, according to data from the Metropolitan Public Company of Mobility and Public Works, is the road most rugged within the road system of the Metropolitan District of Quito. Mariscal Sucre avenue has a length of 31 kilometers crossing the city on its western flank from Guamani in the south to Ponceano in the north, for its study the route was delimited taking as a starting point the intersection with Avenida Universitaria to Avenida San Francisco de Rumihurco, resulting in a 12.7 kilometer stretch. The analysis of the section of the avenue starts from the determination of the accident, morbidity and mortality rates through the study of the Annual. Average Daily Traffic (ADT) and a population buffer of the neighborhoods that adjoin the route of the road. Subsequently, the critical points also known as black are identified, which are those where the claims are most recurrent, in these points a study of point speeds will be carried out to obtain the 85th percentile that allows identifying the points with the highest traffic speed.
Downloads
References
World Health Organization , Global status report on road safety 2018, Geneva: WHO, 2018.
Organización Mundial de la Salud, Informe sobre la situación mundial de la seguridad vial 2015, Ginebra: OMS, 2015.
Organización Mundial de la Salud, Control de la Velocidad, Ginebra: OMS, 2017.
D. Soria, A. Pinto, M. Ponce de Leon y E. Café, Estrategia de seguirdad vial: Contribuyendo a disminuir la brecha de siniestralidad en América Latina y el Caribe: Resultados del primer quinquenio y plan de acción 2016-2020, Washington DC: Banco Interamericano de Desarrollo, 2017.
World Health Organization, «Global Plan for the Decade of Action for Road Safety 2011- 2020,» [Internet]. [citado: 10 Noviembre 2020]. Disponible en: https://www.who.int/roadsafety/decade_of_acti on/plan/plan_english.pdf?ua=1.
D. Medina, M. Medina y C. Escobar, Accidentes de tránsito Rescate in situ, Quito: Ediciones Médicas EDIMEC, 2019.
A. Congacha, J. Barba, L. Palacios y J. Delgado, «Caracterización de los siniestros viales en el Ecuador,» NOVASINERGIA, vol. II, nº 2, pp. 17-29, 2019.
J. Campon, Manual de Investigación de Siniestros Viales, Madrid: Ministerio del Interior-Dirección General de Tránsito, 2017.
P. Giscard, Phytosociologie de la securite el des risquesd accidents chez le conducteurs de voiture, Paris: Janvier Juin, 1967.
J. Dextre, M. Pirota, C. Tobasso, J. Bermudez y G. Anibal, Vías humanas: Un enfoque multidiciplinario y humano de la seguridad vial., Lima: Fondo Editorial Pontifica Universidad Católica del Perú, 2008.
A. Gomez, M. Russo y P. Suasnavas, «Caracterización de la Mortalidad por Accidentes de 2015,» Ciencimerica, vol. I, nº 5, pp. 22-32, 2016.
Instituto de Salud Global de Barcelona, «ISGlobal,» [Internet]. [citado 11 Noviembre 2020]; Disponible en: https://www.isglobal.org/documents/10179/794 3094/6_ISGlobal+COVID- 19+y+movilidad+ES.pdf/428d93ba-d4b2- 4042-9f24-ec5c17bb8dc5.
El Comercio, «El Comercio,» [Internet]. 29 Septiembre 2020. [citado 11 Noviembre 2020]. Disponible en: https://www.elcomercio.com/blogs/informe- judicial/pandemia-vuelven-fatídicos- accidentes-transito.html.
D. Guaman, Diagnostico del problema de congestión vehicular en el intercambiador Ferndande Salvador: Intersección Av. Mariscal Sucre, Av. Fernadez Salvador y Calle Melchor de Valdez, Quito: Pontifica Universidad Catolica del Ecuador, 2016.
Dirección de ingeniería de tránsito y seguridad vial, «Número mensual de accidentes suscitados en los principales ejes viales del DMQ,» Agencia Metropolitana de Tránsito, Quito, 2020.
Federación Internacional de Sociedades de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja, Guía práctica de seguridad vial, Suiza: Global Road Safety Partnership, 2007.
Centro de Experimentación y Seguridad Vial Colombia S.A, «CESVI COLOMBIA,» [Internet]. 26 Octubre 2016. [citado19 Noviembre 2020]. Disponible en: http://www.revistaautocrash.com/identificar- puntos-negros-reduce-la-accidentalidad/.
S. Cecchini, Indicadores sociales en América Latina y el Caribe, Santiago de Chile: Cepal: División de Estadística y Proyecciones Económicas , 2005.
R. Cal y Mayor y J. Cardenas, Ingenieria de Tránsito, Mexico D.F: Alfaomega Grupo Editor, 2007.
A. S. f. P. a. R. S. ASPRS, «The Imaging and Geospatial Information Society,» [Internet]. 6 Octubre 2020. Disponible en: https://www.asprs.org/organization/what-is- asprs.html.
Agencia Nacional de Transito, «Agencia Nacional de Transito,» Agencia Nacional de Transito, [Internet]. 5 Enero 2021. Disponible en: https://www.ant.gob.ec/index.php/estadisticas. [Último acceso: 28 Marzo 2020].
CONASET, Hacia Vías Urbanas más Seguras: Medidas correctivas de bajo costo aplicadas en ciudades Chilenas, Santiago: Comisión Nacional de Seguridad de Tránsito: Secretaría Ejecutiva, 2005.
A. Guillermo, Mejoras en la seguridad vial con medidas de bajo costo, Lima: Pontífica Unversidad Catolica de Perú, 2018.
Pan American Health Organization, Status of Road Safety in the Region of the Americas, Washington, D.C: PAHO, 2019.
A. Gómez, V. Orbe y Y. Campos, «Morbilidad y mortalidad por accidentes de tránsito según componentes temporales, Ecuador,» Killkana Salud y Bienestar, vol. III, nº 1, pp. 9-16, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.